Niemcy - marzec 2001
Strona domowa W górę

Berlin - kościół pamięci 1 Berlin - kościół pamięci 2 Berlin - kolumna Zwycięstwa Berlin - Brama Brandenburska Berlin - Alexanderplatz  Berlin - zegar Urania Berlin - pomnik robotnika przy Czerwonym Ratuszu Berlin - czerwony ratusz Berlin budowa 1  Berlin - Reichstag  Berlin - wieżowce na Potsdamer Platz Berlin - Potsdamer Platz Berlin - mur 1 Berlin - mur 2 Berlin - mur 3 Berlin - mur 4 Berlin - mur 5 Berlin - budowa 2 Berlin - Checkpoint Charlie 1 Berlin - Checkpoint Charlie 2 Berlin - ministerstwo finansów Berlin - zniszczony - dworzec Berlin - dworzec ZOO Do Niemiec pojechałem służbowo w marcu 2001, wysłany przez moją firmę na targi Cebit w Hanowerze wraz z dwoma kolegami i koleżanką z pracy. Tak się jednak złożyło, że mieszkaliśmy w hotelu w Berlinie. Przez 2 dni dojeżdżaliśmy do Hanoweru pociągiem, ale 2,5 dnia mogliśmy poświęcić na zwiedzanie Berlina. Podróż z i do Warszawy odbyliśmy samolotem. Z lotniska Tegel jeździ kilka autobusów. Po mieście poruszaliśmy się komunikacją miejską ( bilet tygodniowy na wszystkie strefy - 53 DM ). Berlin zrobił na mnie mieszane wrażenia - z jednej strony wspaniale odrestaurowana Unter den Linden i niesamowite wieżowce na Potsdamer Platz, z drugiej - niewiele zmieniony  od czasów NRD, niszczejący Alexanderplatz.  Widać, że wszędzie dużo się buduje, ale cały czas w centrum straszą niezabudowane przestrzenie, a  po wschodniej stronie - blokowiska.
Przeszliśmy od ogrodu zoologicznego, obok Siegessäle ( Kolumna Zwycięstwa ) i pomnika Żołnierzy Radzieckich, aż do Bramy Brandenburskiej. Była ona akurat odnawiana. Cała zasłonięta  rusztowaniami, na których zawieszono .... namalowany na płótnie rysunek bramy. Dopiero z bliska dostrzegliśmy, że to nie jest prawdziwa budowla. Wszyscy mięliśmy na to tylko jedno określenie - Matrix :-). Obok bramy znajduje się odnowiony Reichstag, z błyszczącą, szklaną kopułą i kolejką do zwiedzania. W wielu miejscach widać ślady przebiegu muru - namalowana linia na jezdni, kostka innego koloru. Obejrzeliśmy jego fragment,  pozostawiony nad rzeką - obecnie zabytek, pokryty licznymi malunkami ( w sklepiku obok można kupić oczywiście liczne pamiątki ). Byliśmy na słynnym Checkpoint Charlie ( dawne przejście graniczne z Berlina Zachodniego ).
Zobaczyliśmy też dworzec Zoo, Potsdamer Platz, gdzie zakończono budowę niesamowitego zespołu wieżowców,  a także jedyną ocalałą budowlę z czasów III Rzeszy - dawny budynek Ministerstwa Lotnictwa Rzeszy ( obecnie Ministerstwo Finansów ). Duże wrażenie robi położony w samym centrum kościół pamięci im. Cesarza Wilhelma - zniszczony w czasie wojny i nie odbudowany symbol zniszczeń wojennych.
Zawitaliśmy także na Kurfürstendamm ( najbardziej ekskluzywna ulica miasta ) i do dzielnicy Kreuzberg ( dawna mekka młodzieży "alternatywnej", obecnie skupisku imigrantów, głównie tureckich ). Przeszliśmy przepiękną Unter den Linden. Chcieliśmy obejrzeć też pozostałości bunkra Hitlera, ale nie udało nam się ich odnaleźć.
Oczywiście pojechaliśmy też na Alexanderplatz. Ponieważ w dzieciństwie byłem na koloniach w NRD, to teraz skonfrontowałem moje wspomnienia z obecnym stanem tej dawnej chluby wschodnich Niemiec. Obecnie wszystkie budowle, zapamiętane jako wspaniałe, wydały mi się strasznie brzydkie i zaniedbane. Choć trwają tam prace renowacyjne wszystko razem nie robi najlepszego wrażenia - zarówno wieża telewizyjna, jak fontanna narodów, czy zegar Urania.  Jedynie Rotes Rathuas ( Czerwony Ratusz ) wyróżnia się w tym miejscu. Straszy przebudowywany Palast der Republik ( Pałac Republika - siedziba parlamentu NRD ).
Mieszkaliśmy w dzielnicy Charlottenburg, spokojnej i cichej. Kiedyś było tam mnóstwo sklepików dla handlarzy ze wschodu, obecnie pozostały niedobitki. W jeden z wieczorów udaliśmy się na Prenzlauer Berg - tętniącą życiem dzielnicy na wschodzie miasta, gdzie skupia się życie miejscowej cyganerii artystycznej. Zjedliśmy tam wspaniałą kolację w miłej knajpce.
Codzienne za to raczyliśmy się  tanim ( 0,6-0,99 DM ) i całkiem dobrym piwem z supermarketu.
Choć pogoda raczej nie dopisała ( w ostatnim dniu padał śnieg ), Berlin zrobił na mnie duże wrażenie.
Hanower - budynki targowe Hanower - hala targowa Hamnower - targi Hanower - drogowskaz targowy Przez dwa dni dojeżdżaliśmy ( bardzo wygodnymi ) pociągami do Hanoweru - na targi Cebit. Bilety kosztują od 60 DM za jeden dzień ( przy wcześnejszym zakupie  )  Samego miasta prawie nie widziałem - jedynie niewielki fragment obok stacji kolejowej. Na targi jeździły specjalne pociągi z dworca głównego. Zwykle były niesamowicie zatłoczone. Same targi ( Cebit odbywa się na terenach Hanover Messe ), niedawno rozbudowane to ogromny teren. Po całodziennym "zwiedzaniu" nogi bolały i to bardzo. Od mnogości stoisk i wystawianego sprzętu i oprogramowania bolała też głowa. Jak na każdej takiej imprezie rozdawano mnóstwo gadżetów, choć po najciekawsze polował spory tłumek. Na pewno warto je odwiedzić, bo robią duże wrażenie.

Napisz do mnie  :  mail<wytnijtoooo>@zoch.pl

Reklama
Mazury Mielno noclegi Łeba noclegi

Etykiety piwne z różnych krajów Rok 1999 - przez Rosję i Chiny do Bangkoku Rok 2000 - w krainie Inków Marzec 2001 - Berlin i Hanower Maj 2001 - w siedem dni dookoła Syrii Sierpień 2001 - krótka wizyta w Pradze Jesień 2001 - w kolebce ludzkości Sierpień 2002 - Lwów Jesień 2002 - śladami Stasia i Nel - Sudan Egipt Jordania Miasto nad Newą Wilno Jesień 2003 - znowu w Azji Birma Tajlandia Laos Turcja i Iran 2004 Ojców i Kraków Holandia 2004 Londyn 2004 Warmia i Mazury 2005 Afryka 2005 Zdjęcia Kalifornia - maj 2006 Zdjęcia Belgia - maj 2006 Zdjęcia Berlin - lipiec 2006 Zdjęcia Rzym, Watykan, Mediolan - sierpień 2006 galerie Jemen Stambuł południowe Indie luty 2007 Azja 2007 - Jemen, Stambuł, południowe Indie Zdjęcia Norwegia czerwiec / lipiec 2007 podróż do Norwegii czerwiec / lipiec 2007 Zdjęcia Barcelona listopad 2007 Zdjęcia Petersburg kwiecień 2008 Zdjęcia Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 Zdjęcia Rzym - sierpień 2008 podróż 2008 Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 podróż 2009 Gwatemala , Honduras , Belize luty / marzec 2009 Zdjęcia Portugalia - wrzesień / październik 2008 Etykiety piwne z różnych krajów Rok 1999 - przez Rosję i Chiny do Bangkoku Rok 2000 - w krainie Inków Marzec 2001 - Berlin i Hanower Maj 2001 - w siedem dni dookoła Syrii Sierpień 2001 - krótka wizyta w Pradze Jesień 2001 - w kolebce ludzkości Sierpień 2002 - Lwów Jesień 2002 - śladami Stasia i Nel - Sudan Egipt Jordania Miasto nad Newą Wilno Jesień 2003 - znowu w Azji Birma Tajlandia Laos Turcja i Iran 2004 Ojców i Kraków Holandia 2004 Londyn 2004 Warmia i Mazury 2005 Afryka 2005 Zdjęcia Kalifornia - maj 2006 Zdjęcia Belgia - maj 2006 Zdjęcia Berlin - lipiec 2006 Zdjęcia Rzym, Watykan, Mediolan - sierpień 2006 galerie Jemen Stambuł południowe Indie luty 2007 Azja 2007 - Jemen, Stambuł, południowe Indie Zdjęcia Norwegia czerwiec / lipiec 2007 podróż do Norwegii czerwiec / lipiec 2007 Zdjęcia Barcelona listopad 2007 Zdjęcia Petersburg kwiecień 2008 Zdjęcia Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 Zdjęcia Rzym - sierpień 2008 podróż 2008 Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 Zdjęcia Portugalia - wrzesień / październik 2008 Zdjęcia Gwatemala , Honduras i Belize - luty / marzec 2009 Zdjęcia Prowansja - czerwiec 2009 Zdjęcia Paryż - lipiec 2009 Zdjęcia Supraśl - październik 2009 Zdjęcia Orissa , Bangkok , Birma - luty / marzec 2010 Zdjecia Oman , ZEA ( Dubaj ) - styczeń 2011 podróż 2009 Gwatemala , Honduras , Belize luty / marzec 2009 podróż 2010 Orissa , Bangkok , Birma luty / marzec 2010 Zdjęcia Praga Biebrza Roztocze Pólnocne Włochy - Toskania - 2010 Zdjęcia Kraków - 2011 Zdjęcia Narew - 2011 Zdjęcia Poznań - 2011  podróż Oman , Zjednoczone Emiraty Arabskie styczeń 2011

Barcelona 2007 Belgia 2006 Berlin 2006 Gwatemala Honduras i Belize 2009 Indie 2007 Indonezja 2008 Jemen 2007 Norwegia 2007 Paryż 2009 Petersburg 2008 Portugalia 2008 Prowansja 2009  Rzym 2008 Stambuł 2007 Supraśl 2009 USA Kalifornia 2006 Włochy 2006  Orissa Bangkok i Birma 2010 Zdjecia Oman , ZEA ( Dubaj ) - styczeń 2011 Praga 2010 Biebrza 2010 Roztocze 2010 Północne Włochy i Toskania 2010 Kraków 2011 Narew 2011 Poznań 2011